۹ هزار پناهجو از استرالیا به ایران برگردانده می‌شوند

Text Size

“در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار است در سفر خود به خاور دور طی روزهای اخیر دیداری نیز از استرالیا داشته باشد، گزارش‌ها حاکی است همتای استرالیایی او قصد دارد در این دیدار مسئله بازگرداندن پناهجویان ایرانی که درخواستشان رد شده را با آقای ظریف در میان بگذارد.

به گزارش رسانه‌های داخلی استرالیا ازجمله روزنامه «وست آوسترلین»، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، گفته‌است که مذاکرات وی با وزیر خارجه ایران در این خصوص «پیشرفت‌های زیادی داشته‌است.»

روزنامه «وست اوستریلین» روز ۲۹ خرداد نیز گزارش داده‌بود که دولت تونی ابوت، در مرز «توافقی تاریخی» برای «اخراج بازداشت‌شدگان» به ایران است.

به گزارش این روزنامه یک هیئت بلندپایه ایرانی در این هفته به استرالیا سفر کرده و در مورد بازگرداندن پناهجویان به ایران، گفت‌وگوهایی انجام شده‌است. برخی از این پناهجویان سال‌هاست که در اردوگاه‌ها به سر می‌برند.

به گزارش این روزنامه، استرالیا در مقابل پذیرش این مهاجران از سوی ایران، قصد دارد بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی اعطا کند و به ایرانی‌ها ویزای کار و گردشگری بدهد و تهران مجاز شود در سیدنی و ملبورن، دفتر نمایندگی باز کند.

دولت استرالیا در عین حال در این فاصله در مورد کاهش «هشدار بسیار شدید» به اتباع خود برای سفر نکردن به ایران نیز اقدام کرده‌است.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، روز شنبه ۲۹ فروردین نیز در سفری که به تهران داشت درباره بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی آنها در استرالیا رد شده است با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرده‌بود. ” (منبع رادیو فردا)

 

به گزارش دویچه وله ” محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفرش به استرالیا پناهجویان ایرانی را به ایران برمی‌گرداند. به گفته وزیر خارجه استرالیا این توافق سال گذشته در تهران حاصل شده و با امضای قرارداد در کانبرا عملی خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقامات استرالیایی روز چهارشنبه ۹ مارس (۱۹ اسفند) اعلام کرد که پناهجویان ایرانی در استرالیا طی قرارداد جدید این کشور با جمهوری اسلامی به ایران بازگردانده می‌شوند.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا گفته مذاکرات با همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف خوب پیش رفته است و او انتظار دارد که هفته آینده قرارداد استرداد پناهجویان ایرانی امضا شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۵ اسفند (۲۵ مارس) سفرش را به شش کشور آسیای دور آغاز می‌کند. سنگاپور، تایلند، برونئی،‌ اندونزی،‌ نیوزیلند واسترالیا مقاصد ‌ظریف در این سفر هستند.

ه گفته وزیر خارجه استرالیا، تهران مدت‌های زیادی از پذیرش پناهجویانی که نمی‌خواهند به ایران باز گردند خودداری می‌کرده است اما او گفته ظاهرا موانع این کار برداشته شده است.

بیشاپ تاکید کرده که ترجیح کشورش این است که پناهجویان داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند اما به گفته او کسانی که هیچ استدلال قانونی برای ماندن در استرالیا ندارند می‌بایست بازگردانده شوند.

مذاکرات برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی از استرالیا سال گذشته و هم زمان با سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران آغاز شد. این مذاکرات در چارچوب کلی همکاری‌های دو کشور برای مبارزه با قاچاق انسان صورت گرفت.

در قراردادی که بناست سه‌شنبه هفته آینده، ظریف در کانبرا پایتخت استرالیا آن را امضا کند، قید شده که پناهجویانی که به ایران بازگردانده می‌شوند نباید تحت آزار و اذیت قرار گرفته یا بازداشت شوند.

این قرارداد بالغ بر ۹ هزار پناهجوی ایرانی را در بر می‌گیرد. ۴۰۰ نفر از این پناهجویان در مراکزی که استرالیا برای پناهجویان غیرقانونی در اقیانوس آرام، جزایر نائورا و پاپوآ گینه نو برپا کرده اقامت دارند. این جزایر شرایط بسیار غیرانسانی و بدی دارند و تا کنون پناهجویان ساکن این جزایر چندین بار به شرایط بد آنجا اعتراض کرده‌اند. در جریان این اعتراضات یک پناهجوی ایرانی کشته شد. یک پناهجوی ایرانی دیگر نیز در اثر ابتلا به یک عفونت ساده درگذشت.

 

 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل