کیفرخواستِ تاریخی برخی از وکلای دادگستری سوئد علیه حکومت اِشغالگر إسرائیل در دفاع از مردم غیر نظامی فلسطین

A historic lawsuit application by some lawyers in Sweden against Israel's occupation government in defense of the civilian population of Palestine

کیفرخواستِ تاریخی برخی از وکلای دادگستری سوئد علیه حکومت اِشغالگر إسرائیل در دفاع از مردم غیر نظامی فلسطین
Text Size

Translated from Swedish by Hasse-Nima Golkar

شکایت از عملیات اسرائیل در غزّه به دیوان کیفری بین المللی – یک اطلاعیه تاریخی

سازمان ملل متحد، از سال ۱۹۴۸ میلادی، دَهُم دسامبر را روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده است که هَدف آن؛ جلب توجّه جهانی و تقویت تَعهُدات در مورد حَراست و ترویج حقوق و ارزشهای برابر همه ی انسان ها بدون هرگونه قید و شرطی می باشد.

اینک پس از گذشت هفتادوپنج سال از اعلام این حقوق، همچنان یک بُحران تمام عیار انسانی  در مورد مردم غیر نظامی فلسطینی ساکن غزه که به دلیل محاصره ی مردم توسط إسرائیل، امکان واقعی فرار را از دست داده اند، جریان دارد. همچنین گزارش هائی در دسترس می باشد که حتا مکان هائی که «أمن» خوانده شده نیز مورد حملات هوائی اسرائیل قرارمی گیرند.

إسرائیل مُدعی است که پس از هجوم تروریستی حماس در هفتم اُکتبر ۲۰۲۳ این حق را برای خود قائل است تا از [موجودیت] خود دفاع نماید. البته کُشتار و گروگانگیری غیر نظامیان همواره اشتباه بوده و می بایستی بدون قید و شرط محکوم گردد.

مطابق قوانین جهانشمول حقوق بشر، یک دولت حقّ دارد از مَردم و قلمرو خود دفاع نماید، اما این حق – با توجه به اینکه دفاع مشروع علیه چه افرادی و یا چگونه إعمال می‌شود – بدون قید و شرط نخواهد بود. دادگاه بین المللی در لاهه ( آی.سی.جی) که نهاد قضائی سازمان ملل متحد می باشد در سال ۲۰۰۴ میلادی، قطعنامه ای بر علیه دیوارکِشی مُداوم در کرانه ی باختری و اطراف اورشلیم توسط اسرائیل صادر نمود. در این بیانیه، دادگاه اعلام کرد این دیوارسازی بر روی زمین های اشغالی انجام شده و این رویکرد، نقض قوانین بین المللی است و اسرائیل به عنوان یک نیروی اِشغالگر نمی تواند برای توجیه این موضوع به حق دفاع از خود تکیّه نماید.

از هفتم اُکتبر ۲۰۲۳ [۱۵ مهرماه ۱۴۰۲]، دستکم هجده هزار غیرنظامی فلسطینی توسط ارتش إسرائیل به قتل رسیده اند که هفتاد درصد از آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. بر پایه ی بیانیه سازمان ملل متحد درتاریخ نوزدهم نوامبر ۲۰۲۳ [بیست و هشتم آبان ماه ۱۴۰۲]، بیش از یک میلیون و نهصد هزار (۱۹۰۰۰۰۰) فلسطینی در حالت آوارگی به سر بُرده و در خطر گُرسنگی قریب الوقوع و عذاب شدیدی قرار دارند. در روزهای اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای مبنی بر مرگِ کودکانِ غزّه در اثر گرسنگیِ ناشی از مُحاصره، منتشر شده است.

هرچند در آغاز، صدای انتقادات علیه رویکرد اسرائیل  در سطح پائین و آرامی قرار داشت، امّا  اینک هر چه بیشتر بُلندتر و نیرومندتر شده است. چندین سازمان کومک رسانیِ با اهمیّت از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و همچنین کارشناسان سازمان ملل متحد بر نیاز به آتش‌بَس فوری برای حفاظت از مردم غیرنظامی و جلوگیری از نَسل‌کشی تأکید می وَرزند.

در ماه نوامبر[۲۰۲۳]، کیفرخواستی رسمی با امضاء بیش از یکصدوشصت سازمان غیر دولتی (اِن.جی.او)، ششصد وکیل حقوقی از سراسر جهان  – از جمله هفده وکیل درسوئد تا کنون – به رهبری وکیل فرانسوی ژیله دِوِرِس در رابطه با اقدامات واکنشی رئیس دولت اسرائیل در درگیری های اخیر، به دیوان کیفری بین المللی (آی.سی.سی) [مستقر در شهر لاهه هُلند] اِرسال گردیده است. علاوه برتمامی  این ها، پنج کشور نیز به طور مستقل، شکایت نامه های خود را ارائه داده اند. پُشتیبانی پیرامون اینگونه کیفرخواست ها از دیوان کیفری بین المللی تاریخی است، زیرا در آنها درخواستِ تحقیق و بررسی شده که آیا نسل کُشی علیه مردم فلسطین و دیگر جنایت ها علیه بشریّت به وقوع پیوسته است و یا خیر؟ همچنین از این دادگاه  درخواست شده است که حُکم بازداشتِ بین المللی علیه بِنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صادر گردد.

مفهوم نسل کُشی – جنوساید در زبان انگلیسی – از واژه ی یونانی “جِنوس” به معنی قتل عام اِتّخاذ شده است. از لحاظ حقوقی، نسل کُشی به رویکردی گفته می شود که به هدفِ نابودی کامل و یا بخش کوچکی از جامعه،  از راهِ تخریب زندگی اجتماعی انجام پذیرد. این اقدام می تواند شامل از بین بُردن فیزیکی یک گروهِ قومی و یا همچنین واردآوردن صدمات شدید جسمی – روانی و یا تحمیلِ عَمدیِ شرائط زندگی چه کلُی و چه جُزئیِ آنها را به همراه داشته باشد.

مُحاصره ی کامل غزّه توسط اسرائیل، از جمله قطع آب و برق، محدودیت در دسترسی به مراقبت های پزشکی، کوچ اجباری، اظهارات غیرانسانی توسط مقاماتِ مسئول سیاسی و نظامی اسرائیل و غیره، بُمباران بی‌رَویّه مناطق پُرجمعیتی مانند بیمارستان‌ها، مدرسه ها و ساختمان‌های مذهبی از جمله موردهای اصلی است که در این کیفرخواست برجسته شده اند.

بسیارحائز أهمیّت می باشد که اقدامات اسرائیل علیه مردم فلسطین، توسط دیوان کیفری بین المللی مورد بررسی قضائی قرار گیرد. در این قُدرت نمائی جمعی و[همبستگی] بین المللی ما وکلای امضاء کننده در سوئد، در رَوَند (پروسه) قضائی دادگاه کیفری [لاهه ] فعالانه شرکت خواهیم نمود. ما به عنوان حقوقدان، بر پایه ی قواعد اخلاقِ (اِتیک) حرفه ای، وظیفه ای ویژه برای حفظ حقوق و آزادی های بشر دارا هستیم و با همین روحیه نیز در فرایند پروسه ی مُشارکت در دیوان کیفری بین المللی، از هیچگونه تلاشی بازنخواهیم ماند. ما وکلای دادگستری جایگاه ویژه ای در جامعه ی حقوقی داریم و می بایستی شهامتِ ایستادگی و مُقاومت را حتی در زمان و شرائط  نامُلایم و ناخوشایند، از خود نشان دهیم. حقوق بشر؛ بدون هرگونه قید و شرطی شامل تمام مردم خواهد بود؛ برای همیشه.

منبع خبر همراه با اسامی وکلای امضاء کننده در سوئد؛ منتشرشده در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲

:Signed by the below attorneys in Sweden. Published on December 18, 2023

Katrin Jack, Anna Roth, Canela Skyfacos, Shirin Rizwand, Sara Elofsson, Emma Bshara Dyrén, Selma Alami, Mayssam Baaken, Malin Dahl, Claes Jörgensen, Reem Matlak, Ali Kassim, Wissal Abdallah, Anna Sofia Vikström, Katarina Bagavac Andhill, Jenni Stavare och Sandra Gustafsson.

www.dagensjuridik.se/debatt/israels-agerande-i-gaza-till-icc-en-historisk-anmalan

 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل