سپاه پاسداران با تسلط بر بیش از ۲۲۹ شرکت صنعتی و تجارتی، حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد ایران را کنترل می‌کند

Text Size

اندیشکده «دفاع از دمکراسی» که مقر آن در واشینگتن است، اخیرا مقاله‌ای طولانی با تیتر «چگونه برجام سپاه را پولدارتر می کند» منتشر کرده است.

نویسندگان این مقاله، در ابتدا به تاریخچه حضور اقتصادی سپاه پرداخته و سپس حضور این نهاد نظامی در صنایع و خدمات اقتصادی را زیرذره بین قرارمی‌دهند؛ از کشتیرانی و بانکداری گرفته تا صنایع پتروشیمی و معادن.

به نوشته این مقاله، به تخمین کارشناسان، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد ایران تحت کنترل سپاه بوده و درآمد این نهاد می‌تواند تا یک ششم تولید ناخالص داخلی ایران را شامل شود.

پژوهشگران «دفاع از دمکراسی» می نویسند زمانی که علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری خود را آغاز کند، فعالیت اقتصادی سپاه محدود بود ولی در پایان دوره رفسنجانی در سال ۱۹۹۷، سپاه مبدل به یکی از بازیگران اصلی اقتصادی ایران شده بود. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۰، مقر سازندگی خود را مبدل به «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» کرد و طی یک دهه که از آغاز ریاست جمهوری رفسنجانی گذشت، سپاه وارد صنایع و خدمات مختلفی از جمله مخابرات، صنایع غذایی شد. در حال حاضر سپاه در حمل و نقل، کشتیرانی و شرکت‌های مشاورتی انرژی و صنعت نفت حضور پررنگ دارد.

در این گزارش مثال‌های مختلفی در مورد چگونگی توسعه اقتصادی سپاه آمده است از جمله خرید شرکت کشتیرانی صدرا توسط سپاه؛ شرکت صدرا در سال ۲۰۰۹ ارزش زیادی از سهام خود در سال ۲۰۰۹ را از دست داد و در آستانه ورشکستگی بود. خاتم الانبیا سهام این شرکت را کمتر از قیمت بازار خرید. پس از این خرید، سپاه پرداخت بدهی‌های صدرا را به تعویق انداخت. سپاه همچنین دولت را متقاعد کرد که قرض ۵۰۰ میلیون دلاری با بهره‌ای پایین را در اختیار صدرا بگذارد و قراردادهایی به ارزش دو میلیارد دلار را به صدرا بسپارد. سال ۲۰۱۲ آمریکا صدرا در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در این مقاله آمده که دستکم سپاه در ۲۲۹ شرکت حضور و نفوذ جدی داشته ولی فقط حدود ۱۰ درصد این شرکت‌ها یعنی تنها ۲۵ شرکت در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفتند.

در این مقاله همچنین آمده است «سپاه از طریق فساد موجود و دزدی‌سالاری حاکم بر کشور، خود را غنی‌تر می‌سازد. به همین دلیل است که سازمان غیر دولتی «شفافیت بین‌المللی» ایران را در رده ۱۳۰‌ام در بین ۱۶۸ کشور جهان از لحاظ فساد قرار داده است و موسسه باسیل، ایران را بدترین کشور جهان از لحاظ پول‌شویی و تامین مالی برای تروریسم جهانی خوانده است.»

 

سعید قاسمی‌نژاد ،پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مرکز تحریم‌ها و روابط مالی غیرقانونی در مقاله ای با عنوان ” چگونه سپاه پاسداران مانند مافیا بر بازار سیاه ایران حکومت می‌کند” که در وب‌سایت “بیزنس‌اینسایدر” منتشر شده درباره ‫اقتصاد‬ زیرزمینی در ‫ایران‬ و سهم ‫‏سپاه پاسداران‬ از آن سخن گفته است .

پاسداران، یا همان فرزندان انقلابی آیت‌الله خمینی، گروه‌های اوباش شدیدا علاقه‌مند به خشونت بودند که در دوران شاه در حاشیه قرار داشتند. آنان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند و به مهم‌ترین ابزار سرکوب در دستان رژیم مذهبی ایران تبدیل شدند.
در طول سه دهه‌ی گذشته، پاسداران تحولات بسیاری را تجربه و مجموعه‌ی نظامی-اقتصادی پیچیده‌‌ای را بنا کرده‌اند. آنان خود را به اقتصاد عادی محدود نکرده‌اند. سپاه پاسداران اقتصاد زیرزمینی ایران را توسعه و کنترل خود بر آن را افزایش داده است، و در طی این روند به یک کارتل مافیایی تبدیل شده است. درنتیجه، تعجب‌برانگیز نیست که نیروی قدس (بازوی عملیات بین‌المللی سپاه) در اقدام به ترور سفیر عربستان در واشینگتن در سال ۲۰۱۱، تلاش کرد تا از کارتل‌های مواد مخدر مکزیکی کمک بگیرد.
با کمی دقت به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد زیرزمینی ایران متوجه می‌شویم که سپاه کاملا با این دنیای زیرزمینی آشنایی دارد و در حال کنترل آن است.
در سطح جهانی، اقتصاد زیرزمینی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهد. آن‌طور که صندوق جهانی پول توضیح می‌دهد، ضعف حکومت قانون در یک کشور با بزرگی اقتصاد زیرزمینی آن رابطه‌ی مستقیم دارد.
در ایران، حکومت قانون شدیدا ضعیف است و در نتیجه‌ی آن، اقتصاد زیرزمینی بسیار پررونق شده است. سپاه پاسداران بازیگر اصلی این اقتصادِ مخفی است. اقتصاد زیرزمینی برای سپاه پاسداران یک منبع درآمد غیرقابل نظارت است، و برای درک توانایی‌ها و رفتارهای سپاه اهمیت ویژه‌ای دارد.
اقتصاد زیرزمینی آن‌طور که توسط سازمان درآمد داخلی (اداره مالیات امریکا) توصیف شده، “نشان‌دهنده‌ی درآمد زیر میزی و خارج از دفاتر است”. این می‌تواند از درآمد قانونی که برای فرار از مالیات مورد پول‌شویی قرار گرفته تا تجارت کالاهای کاملا غیرقانونی مانند مواد مخدر یا سلاح را شامل شود.
ارزش اقتصاد زیرزمینی را نمی‌توان بطور دقیق مشخص کرد و تخمین زدن در این زمینه نیز بسیار دشوارتر از سایر معیارهای اقتصادی مانند تولید ناخالص ملی است. مطالعه‌ی انجام‌شده توسط صندوق جهانی پول نشان می‌دهد که ارزش یک اقتصاد زیرزمینی در کشورهای در حال توسعه حدود ۳۵ تا ۴۴ درصد تولید ناخالص ملی رسمی آنان است. روش‌های متفاوتی برای اندازه‌‌گیری اندازه‌ی اقتصاد زیرزمینی ایران وجود دارد، و برخی تخمین‌ها رقمی برابر با ۳۶ درصد تولید ناخالص ملی ایران را نشان می‌دهند.

وزارت اقتصاد ایران به تازگی تخمین زده که تجارت‌ها و شرکت‌هایی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند از پرداخت مالیات معاف هستند. اگر برای اقتصاد زیرزمینی ایران مبلغ حداقلی ۲۵ درصد را در نظر بگیریم، ارزش اقتصاد در سایه‌ی ایران بر اساس تولید ناخالص ملی کنونی این کشور، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. اگر آن را بر اساس نرخ ۳۵ درصد پیشنهادشده توسط صندوق بین‌المللی پول محاسبه کنیم، ارزش اقتصاد زیرزمینی ایران حدود ۱۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.
تشخیص اینکه دقیقا چه مقدار از این ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیارد دلار نصیب سپاه پاسداران می‌شود غیر ممکن است. اما نگاهی عمیق‌تر به فعالیت‌های سپاه پاسداران حاکی از این خواهد بود که سپاه بخش عمده‌ای از سود این تجارت غیرقانونی را به جیب می‌زند.
سپاه پاسداران ایران بزرگ‌ترین قاچاق‌کننده در این کشور است. در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، مهدی کروبی، رییس وقت مجلس ایران از بنادر غیرقانونی تحت کنترل سپاه پاسداران که برای قاچاق استفاده می‌شدند انتقاد کرد. احمدی‌نژاد نیز سپاه پاسداران را “برادران قاچاقچی ما” خطاب کرد.
سپاه پاسداران کنترل مرزهای آبی، هوایی، و زمینی ایران را در دست دارد. بنادر، فرودگاه‌ها، و جاده‌ها در اختیار سپاه هستند و پاسداران معذوریتی برای استفاده از آن‌ها در جهت قاچاق کالا و پر کردن جیب خود ندارند.
به گفته‌ی منابع مختلف از جمله سازمان گمرک و مجلس ایران، ارزش کالاهای وارداتی قاچاق در ایران بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار است. ایران که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، از صادرات نفت غیرقانونی نیز رنج می‌برد. زیرا قیمت سوخت در ایران پایین‌تر از کشورهای همسایه است. مقامات ایرانی معتقدند سالانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر سوخت از ایران به خارج از کشور قاچاق می‌شود. در چند سال گذشته، ارزش نفت قاچاق‌شده از ایران حدود ۷ میلیارد دلار در سال تخمین زده شده است.
سپاه پاسداران علاوه بر اینکه تولید‌کننده اصلی سلاح در ایران است، و در عین حال قاچاقچی اصلی این کشور نیز است، و سلاح‌های تولیدشده را به نیروهای دست‌نشانده‌ی خود مانند حزب‌الله می‌رساند.
قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از حوزه‌های اصلی اقتصاد زیرزمینی تحت کنترل سپاه است. مرز طولانی ایران با پاکستان و افغانستان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای قاچاق مواد مخدر در جهان است.
وزیر کشور ایران به تازگی اعلام کرد که ارزش موادمخدر فروخته‌شده در ایران سالانه به ۳ میلیارد دلار می‌رسد، که این رقم شامل هزینه‌های انتقال مواد از افغانستان به نقاط ترانزیتی دیگر مانند بالکان نمی‌شود. خزانه‌داری امریکا، اسماعیل باغانی، جانشین فرمانده‌ سپاه قدس را به دلیل نقش او در قاچاق مواد مخدر در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. سپاه پاسداران همچنین به واسطه‌ی حزب‌الله لبنان رابطه‌ی نزدیکی با کارتل‌های موادمخدر در آمریکای جنوبی و مرکزی دارد.
سپاه پاسداران بازیگر اصلی در اقتصاد زیرزمینی ایران است که برایش منبع درآمد ارزشمندی محسوب می‌شود. این درآمد موجب می‌شود تا سپاه به سیاستمداران غیرنظامی وابستگی نداشته باشد. این امر همچنین سپاه را بر دنیای زیرزمینی ایران و گروه‌های خلاف‌کار آن حاکم می‌کند.

نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد زیرزمینی به آنان اجازه می‌دهد تا توانایی‌های مالی، سیاسی، و عملیاتی خود را در ایران و سایر نقاط جهان افزایش دهند. سپاه پاسداران که شاید مجهزترین و پیچیده‌ترین گروه تروریستی دوران ما است، این اراده و توانایی را دارد که یک شبکه‌ی جهانی غیرقانونی بسازد.
دولت ایالات متحده باید با کسانی که به سپاه پاسداران و امپراتوری تجاری آن از طریق عضویت یا همکاری کمک می‌کنند به عنوان تروریست برخورد کند، و کاری کند که سپاه نتواند از دنیای زیرزمینی ایالات متحده نیرو بگیرد.

پاینوشت : مطلب بالا خلاصه شده ۲ لینک زیر می باشد.

«برجام سپاه را پولدارتر می‌کند»

چگونه سپاه پاسداران مانند مافیا بر بازار سیاه ایران حکومت می‌کند

——————————————————————————————————————————————————————————————————–

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با مجموعه عصر آنارشیسم  The names and addresses that related to anarchism era website


۱۴۶۷۲۸۵۱_۶۹۳۳۰۷۲۳۷۴۹۹۲۸۳_۱۵۵۷۱۵۳۰۲۵_o

 

۱- سایت عصر آنارشیسم

https://asranarshism.com

 

آدرس و اسامی صفحات ما در فیسبوک

 

۲- فیسبوک عصر آنارشیسم

https://www.facebook.com/asranarshism

 

۳- فیسبوک بلوک سیاه ایران

https://www.facebook.com/iranblackbloc

 

۴ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidaritywiththeRojava

https://www.facebook.com/%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%88%DA%98%D8%A7%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%B1-Anarchists-in-solidarity-with-the-Rojava-434646579975914

 

۵- فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی

https://www.facebook.com/sedaye.bisedayan

 

۶ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران

https://www.facebook.com/irananarchistlabors

 

۷- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی

https://www.facebook.com/anarchistlibraryfa

 

۸ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان

https://www.facebook.com/anarchistinsupportbaluchistan

 

۹ – فیسبوک  هنرمندان آنارشیست

https://www.facebook.com/anarchistartistss

 

۱۰ – فیسبوک دانشجویا ن آنارشیست

https://www.facebook.com/anarchiststudents

 

۱۱ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک

https://www.facebook.com/shahre.shahin

 

۱۲ – فیسبوک آنتی فاشیست

https://www.facebook.com/ShahinShahrPolitik

 

۱۳ – فیسبوک صدای زندانیان سیاسی

https://www.facebook.com/SupportPoliticalPrisoners

 

۱۴- صدای زندانیان سیاسی در تلگرام

telegram.me/VoiceOfPrisonersOfConscience

 

۱۵ – عصر آنارشیسم در تلگرام

https://telegram.me/asranarshism

 

۱۶- عصر آنارشیسم در اینستاگرام

https://instagram.com/asranarshism/ 

 

۱۷ – عصر آنارشیسم در توئیتر

https://twitter.com/asranarshism

 

۱۸ – بالاچه عصر آنارشیسم در بالاترین

https://www.balatarin.com/b/anarchismera

 

۱۹- فیسبوک میتینگ دهه هفتاد و هشتادی ها

https://www.facebook.com/%D9%85%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%87%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-505093803031731/

 

۲۰- گوگل پلاس عصر آنارشیسم

https://plus.google.com/u/0/114261734790222308813

 

۲۱ –  ساوندکلاود رادیو آنارشی

 

 

 

 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل