نگاهی گذرا به مبارزات و اعتصابات در سال گذشته

Text Size

همبستگی کارگری مرزی نمیشناسد!

زنده باداعتصاب!

زنده باد انقلاب!

 

کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد

Iransk – Svenska arbetar solidaritets kommitté

isask@comhem.se

 

نگاهی گذرا به مبارزات و اعتصابات در سال گذشته

سالی که گذشت مملو از سختی ها بود. متاسفانه فقط سختی ها در موردش صحبت میشود. اما خیلی اتقاقات افتاد که کمتر در روزنامه ها خوانده و یا در تلویزیون دیده میشود. واقعیت این است که خیلی اتفاقات مهم و موفقی نیز اتفاق افتاد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.

سال ۲۰۱۹ سال سازماندهی و مبارزه بود که افراد زیادی نه با حقوقهای کلان یا پستهای سیاسی بالا مقاومت کردند و حتی پیروزیهایی را هم بدست آوردند.

کارگران بنادر در ایتالیا، موفق شدند بنادر را ببندند به این خاطر که بارهای نظامی برای جنگ در یمن که قسط کشتار بیشتر را بهمراه داشت را گرفتند.

در سوئد مطبوعات، سازمان کارفرمایان، دولت و تعداد بیشماری از سران بالای اتحادیه ها، علیه اتحادیه بنادر سوئد وارد جنگ شدند. طرحشان شکستن اتحادیه کارگران بنادر بود و از طریق بستن محلهای کاربرای اعضای اتحادیه، شروع به دروغ پراکنی و شایعه پراکنی کردند. اما کارگران بنادر محکم در مقابل این جنگ ایستادگی کردند و با همبستگی گسترده گردهمائی وسیعی را سازمان دادند بیش از یک میلیون کرون کمک مالی در چند روز گردآوری شد. بعد از تهدیدهای فراوان از طرف کارفرمایان و صاحبان بنادر که بنادر را میبندند، مجبور شدند سرشکسته پای قرارداد دسته جمعی با کارگران بنادر تن دهند.

در اوایل سال در هندوستان اتحادیه ها خواست شرایط بهتر را از طریق اعتصاب سراسری که ۲۰۰ میلیون کارگر از ملیتهای مختلف کنار هم، که ناسیونالیستها سعی در پراکنده کردن آنها را تبلیع کردند، در آن شرکت نمودند.

در آمریکا موج وسیع اعتصاب معلمان در آمریکا تمام کشور را فرا گرفت. معلمان در لوس آنجلس موفق به برگزاری یک اعتصاب موفق شدند و خواستی که غیر قابل تصور هست، کم کردن تعداد شاگردان در هر کلاس را به کرسی نشاندند. در مرکز لوس آنجلس ۳۰ هزار معلم اعتصابی و به همین اندازه حامیانشان به راحتی پلیس و دولت را به عقب نشینی وادار کردند.

خلبانان در اسکاندیناوی با اعتصاباشان به تعداد بیشماری از خواسته های به حق خود دست یافتند.

در بلگراد رانندگان کامیون در اعتراض و اعتصابشان جاده را بستند.

در زاگرب معلمان معترض خیابانها را اشغال کردند.

در نروژ کارگران حمل بسته پستی، دوچرخه هایشان را رها کرده و برای نوشتن قرارداد دسته جمعی، اعتصاب کردند و در مدت کوتاهی حمایت عظیمی از شهروندان برخوردار شده و اعتصابشان با موفقیت به پایان رسید.

در سویس اختلال در امور کشور بوجود آمد، زمانی که زنان بیشماری برای برابری حقوق و اتمام تبعیض اعتصاب عمومی کردند.

در فنلاند کارگران پست علیه کم کردن حقوق شان اعتصاب کردند و در مدت زمان کوتاهی قطارها و کشتیها بین فنلاند و سوئد در همبستگی با اعتصاب کارگران پست ایستاد، اعتصاب جلوی کم کردن حقوقها را گرفت و کارگران پیروز شدند.

در برلین سعی شد که خانه های اجاره ای را فروشی و خصوصی کنند، اما از آنجا که مستاجران در انجمن محل و خانه همگی عضو بودند، متحدن خانه را از طریق انجمن خریده و خانه ها را به شکل اجاره ای در اختیار مستاجران گذاشتند.

در پرتغال رانندگان تانکرهای سوخت، موتورهای خود را خاموش کردند و به این علت هواپیما ها نتوانستند به پرواز در آیند، گرچه دولت تهدید به زندان و با کمک ارتش سعی در شکستن اعتصاب داشت، اما کارگران موفق به دریافت خواسته های خود شدند و هیچ یک از کارگران اخراج و یا زندانی نشدند.

در جنوب سوئد زمانی که صاحبان کارخانه ها متوجه شدند که کارگران اجاره ای مهاجر رومانی عضو اتحادیه هستند، آنها را تهدید کردند که یا عضویت اتحادیه را پس میدهند یا اینکه به خانه های خود باید برگردند، این فاجعه قابل تحمل نبود و کارگران با نیروی اعتصاب مبارزه برای حقوق خود را سازمان دادند، تمام اعضای اتحادیه، کار دائم گرفتند و تمام حقوقهای عقب افتاده خود را دریافت کرده و موفق به نوشتن قرار داد محلی شدند.

مبارزه جسورانه جلیقه زردها در مقابل سیاستهای نئولیبرالی نه تنها فروکش نکرده است بلکه سازمانیافته تر و فعالتر به پیش میرود و موفق شدند که تاثیرات مثبت براتحادیه ها گذاشته و در مقابل سیاست افزایش سن بازنشستگی اعتصاب سراسری کمر دولت را شکسته و بی آبرو کردند. آخرین ماه سال جاری میلادی در فرانسه با اعتصاب فلج کننده سراسری و تظاهرات گسترده معترضان به لایحه اصلاح قانون بازنشستگی آغاز شد که دولت امانوئل ماکرون مصمم به اجرای آن است. کارکنان بخش آموزش و حمل و نقل بیش ترین مشارکت را در این حرکت اجتماعی داشتند به نحوی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از معلمان و کارکنان موسسات آموزشی دولتی دست به اعتصاب زدند. اعتصاب سراسری در بخش حمل و نقل نیز سبب شد تا حدود ۹۰ درصد از قطارهای بین شهری در هفته نخست اعتصاب ها از حرکت باز بایستند.

ماه نوامبر، هم چنین نخستین سالگرد جنبش اعتراضی به سیاست های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها بود که به بهانه افزایش بهای سوخت آغاز شد و هم چنان ادامه دارد.

در پاریس، پایتخت فرانسه هزاران نفر در اعتراض به میزان نگران کننده خشونت بر ضد زنان در این کشور دست به تظاهرات زدند.

 

در شیلی نیز مبارزه علیه سیاستهای نئولیبرالی مبارزه و خیزش اجتماعی گرچه صدمات بیشماری بر زحمتکشان و مردم وارد شد، اما با روحیه معترضی بیشتری به پیش رفت. کشوری که برای پیاده کردن سیاستهای نتولیبرالی، خصوصی سازی، حمله به سطح معیشت و فروش تمامی اموال اجتماعی را تمام کمال به اجرا گذاشت و بعد از چند سال دولت با ورشکستگی اقتصادی و جامعه ای با بی حقوقی کامل روبرو شد و در مقابل مبارزه جسورانه کارگران، زحمتکشان و مردم درخیابانها و محلهای کار را شاهد بوده و کماکان اعتراضات وسیعی در جریان است. تظاهر کنندگان در شیلی در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت، نابرابری و کیفیت نامناسب خدمات اجتماعی به خیابان آمدند. ادامه اعتراض ها که هفته ها به طول انجامید و روز به روز با خشونت های بیش تر نیروهای دولتی روبرو شد. دولت سباستین پینیه‌را، رئیس جمهوری این کشور را مجبور کرد تا بر سر تدوین قانون اساسی جدید با معترضان به توافق برسد.

دولت شیلی، هم چنین به دنبال موج اعتراضات از میزبانی دو اجلاس رهبران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) و تغییرات آب و هوایی موسوم به «کوپ ۲۵» (COP25) انصراف داد.

مردم شیلی با وجود وعده های دولت برای افزایش حقوق بازنشستگی، حداقل دستمزد و نیز بهبود بیمه های درمانی، هم چنان به اعتراض های خود ادامه دادند. ناآرامی ها در شیلی تا روزهای پایانی سال جاری میلادی بیش از ۲۰ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

هزاران زن برابری طلب در شیلی در اعتراض به جنسیت زدگی و خشونت جنسیتی جنبشی را به راه انداختند که در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای پیدا کرد. «تقصیر از من، جایی که زندگی می کنم و نحوه لباس پوشیدنم نیست. شما متجاور هستید!» این بخشی از ترانه ای است که با الهام از شعارهای جنبش زنان شیلیایی ساخته شده و هزاران زن در سراسر دنیا به سبک خود آن را اجرا و بر روی وب و شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.

 

اعتراض ها در بولیوی با کشته شدن ده ها تن به یک بحران کم سابقه تبدیل شد که سر منشا آن اعتراض های سراسری به نتیجه انتخابات بیستم اکتبر بود.

اوو مورالس، رئیس جمهوری پیشین در کم تر از یک ماه به دلیل اعتراضات مخالفان پس از سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ناگزیر استعفا داد و ترک کشور کرد.

تصمیم دولت برای تصویب لایحه پیش نویس آئین نامه جدید کیفری در مجلس تظاهرات گسترده ای را به رهبری دانشجویان در این کشور رقم زد. این لایحه ضمن فراهم کردن زمینه کاهش اختیارات کمیسیون مبارزه با فساد، برای توهین به رئیس جمهوری و نیز داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج مجازات های سنگینی را پیش بینی کرده بود.

 

خیزش اعتراضی ماه اکتبر در اکوادور که از سال ۲۰۰۷ تاکنون در این کشور بی ‌پیشینه بود زندگی عادی در کیتو، پایتخت، و بسیاری از استان ‌های کشور را فلج کرد. معترضان به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت در کیتو، اکوادور با آتش زدن لاستیک، برخی از خیابان‌ های شهر را بستند. اعتراض ‌ها در کیتو به درگیری شدید با پلیس انجامید و راه پیمایان به سمت نیروهای پلیس و نیز ساختمان‌ های دولتی سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. پلیس نیز برای پراکنده ساختن معترضان از گاز اشک ‌آور استفاده کرد.

 

شش ماه از آغاز جنبش بی سابقه ساکنان هنگ کنگ می گذرد اما تظاهرات هفتگی، هم چنان با قوت ادامه دارد. اعتراض ها در این منطقه خودگردان از زمانی استارت خورد که دولت محلی از اجرای لایحه ای برای استرداد مظنونان ارتکاب جرائم به کشور چین خبر داد.

در پی شدت گرفتن اعتراض ها که با درگیری میان تظاهر کنندگان پلیس و همراه بود دولت از تصمیم خود برای اجرای این لایحه جنجالی عقب نشست اما تظاهر کنندگان از حرکت اعتراضی خود دست نکشیدند. آن ها مطالبات بیش تری را درخواست کردند که تحقیق درباره خشونت های پلیس، تضمین آزادی های اجتماعی و حق برپایی تظاهرات و نیز برگزاری انتخابات آزاد از جمله این مطالبات است.

 

در عراق و لبنان علاوه بر مبارزه علیه دولت، مبارزه و اعتراض علیه نیروهای ارتجاعی مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی سازمان یافت و مردم موفق شدند که توجه نه تنها منطقه بلکه دولتهای سرمایه داری ریز و درشت را به خود جلب کرده و ترس در وجود همگی آنها افتاد. مردم عراق مراکز نیروهای نظامی و مراکز ارتجاعی و جاسوسی و وابستگان به جمهوری اسلامی را یا به اتش کشیدند و یا تخریب کردند و موفق شدند در روزهایی خیابانها و شهرهایی را نیز به کنترل خود در آورند. مبارزه در عراق و لبنان ادامه دارد و نیز رو به رشد است.

 

فساد، بیکاری و وضعیت اسف بار خدمات عمومی مهم ترین دلایل بروز خشم و نارضایتی در میان مردم عراق بود که به یک حرکت گسترده اجتماعی تبدیل شد. تازه ترین جنبش اعتراضی در عراق که این بار وسعت غیرقابل کنترلی به خود گرفته از ماه اکتبر در استان های جنوبی و مرکزی این کشور آغاز شد. تظاهر کنندگان که به چیزی جز سرنگونی دولت؛ کنار رفتن حکمرانان فعلی و کوتاه شدن دست مداخله کنندگان خارجی، مانند جمهوری اسلامی رضایت نمی دهند برای رسیدن به اهداف خود مدت هاست که در خیابان با بستن معابر و آتش زدن لاستیک خودرو به مقابله با نیروهای امنیتی برخواسته اند. اوج گیری تظاهرات مردمی در نهایت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور را مجبور به استعفا کرد.

 

زنان لبنانی هم زمان با اعتراض های سراسری به فساد و ناکارآمدی دستگاه حاکمه در این کشور که استعفای نخست وزیر را به همراه داشت برای مطالبه حقوق از دست رفته خود در خیابان های پایتخت دست به تظاهرات زدند. تظاهرات زنان در بیروت نقطه عطفی دیگر در جنبش اعتراضی اخیر در لبنان به حساب می ‌آید که با توجه به مطالبات مطرح شده می‌ تواند معضلات ناشی از نابرابری جنسیتی و ابعاد حقوق نادیده گرفته شدن زنان در جامعه بحران زده لبنان را بیش تر نمایان کند.

فعالان حقوق زنان سال ‌ها است که برای تصویب قانونی در پارلمان برای انتقال حق شهروندی به فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی و نیز به همسران خارجی خود مبارزه می ‌‌کنند.

اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی و فساد در بین دستگاه حاکمه از روز هفدهم اکتبر سراسر شهرهای لبنان را فراگرفت و با وجود استعفای سعد حریری،‌ نخست وزیر این کشور هم چنان با مطالبات بیش تر از جمله تغییر ساختار سیاسی و کنار رفتن کلیه مسئولان دولتی ادامه دارد.

 

معترضان در روسیه، برای انتخابات آزاد مبارزه کردند. مهم ترین مطالبه آن ها اجازه ثبت نام نامزد های اپوزیسیون در انتخابات شهرداری ها بود. ماموران پلیس روسیه در جریان تظاهرات بزرگ بیست و هفتم ژوئیه بیش از ۱۰۰۰ نفر را در مرکز مسکو دستگیر و بازداشت کردند. این اقدام بزرگترین سرکوب سال های اخیر بر ضد اپوزیسیونی است که استیلای ولادیمیر پوتین بر قدرت در کشورشان را بر نمی تابند.

 

اعتراض های گسترده و پرشماری در طول سال ۲۰۱۹ برای حمایت از حقوق زنان در کشورهای مختلف جهان برگزار شد. ساکنان صدها شهر در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای جهان به راهپیمایی بزرگ برای دفاع از حقوق زنان پیوستند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار اقدام برای رفع تبعیض و خشونت بر ضد زنان، مقابله با نابرابری های نژادی و جنسیتی و احترام به حقوق مهاجران شدند.

 

نوار غزه و کرانه باختری رود اردن در طول سال جاری صحنه تظاهرات و درگیری های مرگ بار متعدد میان معترضان فلسطینی و نظامیان ارتش اسرائیل بود. بر اساس آمارها بیش از ۵۲ تظاهر کننده در این درگیری ها کشته و بیش از دو هزار نفر نیز مجروح شدند. جمهوری اسلامی ایران با همراهی و همکاری حماس در سرکوب فعالین و معترضان کماکان نقش ارتجاعی و یاری دهنده به دولت اسرائیل را بعهده دارد.

جا به جایی محل سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس یکی از عوامل بروز اعتراض ها بود. ارتش اسرائیل در پی بالا گرفتن اعتراض ها اعلام کرد که برای دفاع از نوار مرزی به هرگونه خشونت از سوی تظاهر کنندگان واکنش نشان می دهد.

تخریب مجتمع های مسکونی فلسطینیان توسط اسرائیل و اعلام موضع واشنگتن مبنی بر به رسمیت شناختن شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن از جمله تصمیم هایی بود که به تشدید تنش و اوج گیری خشم فلسطینیان منجر شد.

 

مبارزین در روژاوا با چنگ و دندان در جنگ دوباره نابرابر رژیم فاشیستی ترکیه  مقاومت کردند و از خود مدیریت شورایی که خاری در چشم نه تنها دولتهای منطقه خاورمیانه است، بلکه دیگر دولتهای سرمایه داری نگرانی خود را با اشکال مختلف نشان داده و در مقابل وحشیگری و جنگ افروزی دولت ترکیه سکوت کامل کرده اند. دولتها این نوع از اداره و مدیریت جامعه را خطر جدی برای نوع حکومت خود میدانند. در حالی که پشتیبانی بین المللی به شکل وسیعی در حال رشد و پیشروی است.

در ایران کارگران  و زحمتکشان و مزدبگیران در شرایطی که حق تشکل و اعتصاب و تجماعات موجود نیست، روزانه به طور نسبی حداقل ۳ اعتصاب در جریان بوده است و جسورانه خواسته ها و مطالبات خود را فریاد زده اند. کارگران علیه خصوصی سازیها دست به اعتراض و اعتصاب زده اند و مشکلات بیشماری را برای این سیاست نئولیبرالی و ارگانهای مربوطه ایجاد کرده اند. کارگران موفق شدند فرموله تر خواست نان، کار، آزادی و اداره شورایی را طرح نمایند. معلمان، بخشهای درمانی، بازنشستگان و دانشجویان گردهمائی های اعتراضی و مبارزاتی بیشماری را سازمان دادند و توجه جامعه را به خواسته ها و مطالبات به حق خود آشناتر نمودند. مردم در ادامه اعتراضات سراسری خود علیه کلیت رژیم سرمایه داری اسلامی دوباره در آبانماه خیزش اعتراضی عظیمی را در بیش از صد شهر سازمان دادند و لرزه سنگینی را به وجود رژیم کشتار جمهوری اسلامی انداختند، گرچه ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۷۰۰۰ دستگیرشده را به جا گذاشت، اما ادامه مبارزه علیه این نظام گندیده به اشکال مختلف ادامه دارد و اعتراضات جنبشهای اجتماعی شکل سازمانیافته تری به خود میگیرد.

مبارزه کارگران، معلمان، بازنشستگان، بخش درمانی، دانشجویان و … در ایران به اشکال مختلف در سال گذشته بیوقفه در جریان بوده است و در گردهمائی اول ماه مه دستگیریهای بیشماری از میان کارگران و حامیان آنان صورت گرفت.

در سالی که گذشته جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانشجویی و … در کشورهای مختلف جهان بر علیه ستم، سرکوب، تبعیض و استثمار، اعتراض و اعتصاب های بزرگی را سازمان دادند.

 

بسیاری از کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ دستخوش اعتراض ها و یا صحنه بروز تظاهرات، اعتصاب های سراسری و اوج گیری جنبش های اجتماعی و سیاسی بود. معترضان و تظاهر کنندگان برای رساندن صدای خود به دولت های سرمایه داری و در راه مبارزه با خشونت، فساد و نابرابری های اجتماعی جان و سلامتی خود را به خطر انداختند.

آن ها گاهی روزها و هفته ها و ماه ها برای آزادی، برابری و عدالت خواهی و یا در اعتراض به نقش سیستم سرمایه داری در تغییرات آب و هوایی به خیابان ها آمدند.

معترضان گاهی از اعتصاب های سراسری و یا دیگر اشکال مختلف اعتراضی خود، برای رسیدن به خواسته های خود استفاده کردند. تظاهرات و اعتراض ها گاهی با مداخله ماموران امنیتی به خشونت و ناآرامی های خونینی کشیده شد…

اینها بخش کوچکی از مبارزات، اعتراضات و پیشرویهای جنبش کارگری و جنبشهای اجتماعی  در سال ۲۰۱۹ بود که در مطبوعات و میدیا انعکاس پیدا نکرد و یا انعکاس جدی صورت نگرفت.

جنبش کارگری و جنبشهای اجتماعی در سطح جهانی اعتراضات و اعتصاب بیشماری را در این سال پشت سر گذاشتند و سال جدید با شواهد عینی، نشان از پیشروی و رشد اعتراضات و اعتصابات را بهمراه خواهد داشت.

باید آگاه بود که اخبار و انعکاس وارونه از واقعیات تا آنجا که به مطبوعات و میدیا زیر نفوذ دولتها و صاحبان سرمایه است تمامی ندارد، نباید توجه ای به آنها داشت، تمرکز به مبارزه و سازماندهی هر چه بیشتر در محل کار و زندگی بهترین راه برای مقابله و تغییر مثبت است. پیروزی ما در گرو قوی تر کردن سازماندهی وسیعتر و اتحادمان است. تنها آلترناتیو واقعی در مقابل دولتها و حکومتهای حاکم هدایت جامعه بدست خودمان است. هدایت و اداره جامعه با خود مدیریت شورایی تضمین کننده یک زندگی انسانی است.

زنده باد همبستگی جهانی کارگر ان و جنبشهای اجتماعی!

زنده باد خود مدیریت شورایی!

 

کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد

isask@comhem.se

ژانویه ۲۰۲۰

 

———————————————————————————————–

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با اتحادیه آنارشیستهای ایران و افغانستان

Anarchist Union of Afghanistan and Iran, May 24, 2018

P.S:The possibility of joining new people and groups of anarchists will be permanent

The Union has many social media and other communication channels. You will find them at the bottom of this page

۱- آدرس عصر آنارشیسم در اینستاگرام

https://instagram.com/asranarshism/

—————————————-

۲- آدرس عصر آنارشیسم در تلگرام

https://telegram.me/asranarshism

—————————-
۳- عصر آنارشیسم در توئیتر
———————————–
۴ – فیسبوک عصر آنارشیسم
—————————————
۵ – فیسبوک بلوک سیاه ایران

————————————————–

۶ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidaritywiththeRojava

https://www.facebook.com/%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%88%DA%98%D8%A7%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%B1-Anarchists-in-solidarity-with-the-Rojava-434646579975914

———————————————————-

۷ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی

https://www.facebook.com/sedaye.bisedayan

————————————————————

۸ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران

https://www.facebook.com/irananarchistlabors

——————————————————

۹- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی

https://www.facebook.com/anarchistlibraryfa

————————————————–

۰ ۱– فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان

https://www.facebook.com/anarchistinsupportbaluchistan

—————————————————–

۱۱ – فیسبوک  هنرمندان آنارشیست

https://www.facebook.com/anarchistartistss

————————————————-

۱۲ – فیسبوک دانشجویا ن آنارشیست

https://www.facebook.com/anarchiststudents

——————————————-

۱۳ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک

https://www.facebook.com/shahre.shahin

———————————————–

۱۴ – فیسبوک آنتی فاشیست

https://www.facebook.com/ShahinShahrPolitik

————————————————

۱۵ – آدرس آنارشیستهای مریوان در کانال تلگرام

https://t.me/anarchyinmarivan

———————————

۱۶-آدرس تماس با ماcontact us

asranarshism@protonmail.com

info@asranarshism.com

———————————

۱۷ – سایت عصر آنارشیسم

——————————————–

۱۸ – آدرس کانال آنارشیستهای کردستان در تلگرام


بڵاوکردنەوەی بیرو هزری ئانارکیستی

——————————-

۱۹- فیسبوک میتینگ دهه هفتاد و هشتادی ها

https://www.facebook.com/%D9%85%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%87%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-505093803031731/

——————————————

۲۰ – گوگل پلاس عصر آنارشیسم

https://plus.google.com/u/0/114261734790222308813

——————————————-

۲۱ –  ساوندکلاود رادیو آنارشی

——————————————

۲۲- آدرس ” دختران آنارشیست افغانستان ” در اینستاگرام

https://www.instagram.com/dokhtarananarshist_afghanestan

———————————————————–

۲۳- آدرس “دختران آنارشیست افغان ” در فیسبوک

https://www.facebook.com/Afghan-Anarchist-Girls-116992605591873

————————————————————–

۲۴- آدرس آنارشیستهای رشت در اینستاگرام

https://www.instagram.com/anarshist.rasht

———————————————————

۲۵ –  آدرس پیج آنارشیستهای شهر بوکان (  ئانارکیسته کانی بوکان ) در اینستاگرام

https://www.instagram.com/bokan_anarchy

———————————————————–

۲۶- آدرس آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر در تلگرام

https://t.me/Anarshistsh2

————————————————

۲۷ – آدرس آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر در اینستاگرام

https://www.instagram.com/anarshistshahinshahr

—————————————————

۲۸- آدرس آنارشیستهای شیراز در تلگرام

https://t.me/ShirazAnarchist

—————————————————

۲۹ – آدرس آنارشیستهای شیراز در اینستاگرام

https://www.instagram.com/anarchy_shz_ism

——————————————————

۳۰ – آدرس آنارشیستهای گیلان در اینستاگرام

https://www.instagram.com/guilan_anarchism

——————————————————-

۳۱ – آدرس کانال جامعه دگرباشان فارسی زبان در تلگرام

https://t.me/IRLGBT_COM

————————————————-

۳۲ – آدرس کانال ” جوانان آنارشیست ” در تلگرام

https://t.me/young_anarchists

————————————————

۳۳- آدرس آنارشیستهای مشهد در کانال تلگرام

https://t.me/anarchismera

————————————————-

۳۴ -آدرس کانال آنارشیستهای تهران در تلگرام

t.me/tehran_anarchists

——————————————–

۳۵ – آدرس بلوک سیاه Iranian Black Bloc

twitter.com/anarshist

————————————

آنارشیستهای جنوب یکی از اعضای تشکیل دهنده ” اتحادیه آنارشیستهای ایران و افغانستان” می باشند که در ایران حضور دارند.

———————————————————

۳۷ – آدرس پیج” آنارشیستهای خراسان “در اینستاگرام

https://www.instagram.com/khurasan_anarch

آنارشیستهای خراسان یکی از اعضای تشکیل دهنده ” اتحادیه آنارشیستهای ایران و افغانستان” می باشند که در ایران حضور دارند.

——————————————————————————

۳۸ – آدرس بالاچه عصر آنارشیسم در بالاترین

https://www.balatarin.com/b/anarchismera

———————————————————————-

۳۹ – آدرس پیج جوانان آنارشیست در اینستاگرام

https://www.instagram.com/javanane_anarshist

————————————————————————

۴۰ – آدرس اتحادیه آنارشیستهای ایران و افغانستان در فیسبوک

https://www.facebook.com/TAUAI/?modal=admin_todo_tour

————————————————————————————–

۴۱ – آدرس اتحادیه آنارشیستهای ایران و افغانستان در اینستاگرام

https://www.instagram.com/union9387

—————————————————————————————

۴۲ – آدرس پیچ آنارشیستهای اهواز در فیسبوک

https://www.facebook.com/%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2-2021321021440113

—————————————————————————–

۴۳ – آدرس پیچ آنارشیسم سبز در فیسبوک

https://www.facebook.com/Green-Anarchism-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-229749814516765

 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل