میزان آلودگی هوا در اهواز به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز رسید که باعث لغو پرواز برخی هواپیماها و همچنین آب و برق #اهواز قطع و مدارس و ادارات تعطیل شد

Text Size

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اختلال در پست‌ها و مقرهای برق در اهواز به دلیل نشست گرد و غبار خبر داد. اختلال در شبکه برق، جریان آب را نیز قطع کرده و در پی آن مدارس و ادارات تعطیل اعلام شده است.

بنا بر اطلاعیه استانداری خوزستان، در پی گرد و غبار شدید و قطعی آب و برق اداره‌های اهواز تعطیل شده‌اند. به گفته هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نشست گرد و خاک بر روی پست‌ها و مقرهای برق این پست‌ها را با مشکل مواجه کرد و به قطعی برق انجامید. علاوه بر آن، بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب (آبفا)ی‌ اهواز، تصفیه‌‌خانه‌های شماره یک، دو و مرکز شهر از مدار خارج شده‌اند و آب نیز قطع شده است.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین از تعطیلی مدارس اهواز در روز شنبه (نهم بهمن) خبر داد.

او به خبرگزاری ایسنا گفت: «مدارس اهواز در تمام مقاطع در نوبت صبح تعطیل است.» به گفته او، مدارس در نوبت صبح نهم بهمن تعطیل شده و در جلسه ستاد بحران در مورد تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر این روز نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در مورد تعطیلی مدارس اهواز به ایسنا گفت: «شدت پدیده گرد و خاک در دیگر مناطق و شهرهای استان به غلظت گرد و غبار اهواز نبوده است و تنها در اهواز به غلظت ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید.»

او می‌گوید، پاکسازی کلاس‌ها در دیگر شهرهای درگیر پدیده گرد و غبار انجام شده و فعالیت مدارس این مناطق به روال عادی برقرار است.

علیرضا شکرخدایی، رئیس روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز وعده داده است که مشکل برق بسیاری از مناطق اهواز تا ظهر شنبه نهم بهمن حل و برق آن‌ها وصل می‌شود.

شکرخدایی با تأیید اختلال در تأمین برق گفت، بروز پدیده گرد و غبار و طوفانی که با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر در اهواز به وقوع پیوست و مه صحبگاهی موجب شد که تجهیزات توزیع برق مختل شود. مه صبحگاهی موجب چسبندگی خاک‌ها و اتصال کوتاه در شبکه برق شد و به منظور جلوگیری از اشکالات بر روی شبکه بیشتر ایستگاه‌های توزیع از مدار خارج شدند.

با وقوع یک طوفان شدید گرد و غبار در خوزستان، آلودگی هوای اهواز به حدی رسید که دستگاه‌های موجود امکان اندازه‌گیری آن را ندارند. این وضعیت باعث لغو پرواز برخی هواپیماها شده است.

افزایش گرد و غبار و آلودگی شدید هوای اغلب شهرهای خوزستان، به ویژه اهواز، شهر مرکز این استان، موضوع تازه‌ای نیست و بارها شهروندان را به تظاهرات و اعتراض به بی‌توجهی مسئولان کشانده است.

بنا به گزارش‌ها طوفان گرد و غباری که با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت بخش‌هایی از خوزستان را درنوردید آلودگی هوای اهواز را به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش داده است.

علی‌رضا آذریان، مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز جمعه، ۸ بهمن اعلام کرد که غلظت آلودگی هوای اهواز از صبح امروز به اوج رسید و این وضعیت تا ساعت‌های نخست بعد از ظهر همچنان ادامه داشت.

خبرگزاری دولتی ایرنا از قول این کارشناس هواشناسی گزارش داد که میزان ذرات معلق در هوای اهواز به ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

حد استاندارد ذرات گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکرو‌گرم در مترمکعب است. با این حساب هوای اهواز بیش از ۶۶ برابر آلوده‌تر از حد مجاز است.

آبان ماه امسال زمانی که گرد و غبار هوای اهواز به حدود هزار میکرو‌گرم رسیده بود تمام مدرسه‌ها در تمام مقاطع تحصیلی و کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این شهر تعطیل شدند.

افزون بر این احتمال می‌رود میزان واقعی آلودگی از آنچه دستگاه‌ها نشان می‌دهند بیشتر باشد زیرا به گفته‌ی آذریان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امکان اندازه‌گیری گرد و غبار بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب را ندارند.

اداره کل هواشناسی خوزستان می‌گوید شعاع دید در اهواز به کمتر از ۵۰ متر رسیده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خوزستان تا ساعت ۳ بعدازظهر جمعه، دست‌کم پرواز ۹ هواپیما از فرودگاه اهواز لغو شده است.

آلودگی آب لوله‌کشی، محرومیت بسیاری از روستاها از دسترسی به آب آشامیدنی، و بارش باران‌های اسیدی از دیگر مشکلاتی است که در سال‌های گذشته عرصه را بر مردم خوزستان تنگ کرده و دولت تا کنون اقدام موثری برای حل این مشکلات نکرده است.نماینده اهواز: باران‌مان اسیدی، آب شرب‌مان شیمیایی است.

آلودگی شدید هوا برگزاری مراسم نماز جمعه در شهر اهواز را نیز منتفی کرد. همچنین پلیس راهوار نیروی انتظامی خوزستان اعلام کرده که به علت افزایش گرد و غبار و کاهش شعاع دید، جاده اهواز ـ سربندر تا اطلاع ثانوی بسته است.

کوروش بهادری، مدیرکل اداره هواشناسی استان خوزستان گفته است: «گرد و خاک به سمت شهرهای دیگر از جمله آبادان، ماهشهر ، هندیجان، بستان و دشت‌آزادگان در حرکت است و شعاع دید در این شهرها را نیز کاهش می‌دهد.»

ظهر جمعه میزان گرد و غبار در شهرهای هندیجان هفت هزار و ۶۰۹ میکروگرم، سوسنگرد یک هزار و ۲۳۶ میکروگرم، ماهشهر ۷۰۹ میکروگرم و در خرمشهر ۷۸۹ میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده است.

پیش از این برخی مسئولان ایرانی تلاش کرده‌اند گناه آلودگی شدید هوا در غرب و جنوب ایران را بر گردن کشورهای همسایه و معضلات زیست‌محیطی آنها بیندازند.

بهادری به خبرگزاری ایرنا گفته، وضعیت بحرانی اخیر از آنجا ناشی شده که طوفان شدید تمام کانون‌های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده و “هیچ کانون خارجی در بروز این پدیده دخالت ندارد”.

مدیرکل هواشناسی خوزستان احتمال می‌دهد اگر طوفان کانون‌های گرد و غبار در عراق را هم فعال کند، شهرهای خوزستان روز شنبه وضعیتی مشابه امروز داشته باشند.

خبرگزاری‌های ایران هم اعلام کرده‌اند که اینترنت در اکثر مناطق اهواز قطع شده و شبکه‌های تلفن همراه اول و ایرانسل به دلیل قطعی برق مختل شده است.

 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل