گزارش لحظه به لحظه از سانحه انفجار در معدن مانیسا به همراه عکس

Text Size
 

گزارش‌ها از افزایش شمار تلفات حادثه انفجار معدن در شهر «سوما» ترکیه حکایت دارد. در همین حال اعتراض‌ها علیه دولت با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است.

عملکرد ضعیف دولت و مسئولان ذیربط در ممانعت از وقوع این حادثه و همچنین جلوگیری از افزایش آمار تلفات، اعتراضات بسیاری را در شهرهای مختلف ترکیه به دنبال داشته است.

صبح امروز تعدادی از مردم استانبول با اعتصاب در میدان تقسیم به عملکرد ضعیف دولت ترکیه در حادثه انفجار در معدن زغال سنگ اعتراض کرده که به درگیری بین مردم و پلیس انجامید.

از سوی دیگر معترضانی که در محل حادثه انفجار معدن در شهر «سوما» ترکیه گردهم آمده بودند، به خودروی «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور که برای بازدید از محل حادثه در آنجا حاضر شده بود، هجوم بردند و خواستار استعفای وی شدند. (لینک ویدئو)

اعتراضات به آنکارا نیز رسیده است. بیش از 800 نفر که اغلب نیز دانشجو بوده اند مقابل ساختمان وزارت انرژی آنکارا تجمع کردند که این اعتراض با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. نیروهای پلیس سعی کردند تا با استفاده از گاز اشک آور و همچنین ماشین های آب پاش، معترضان را پراکنده کنند. (لینک به ویدئو)

علاوه بر کشته شدگان این حادثه، از 380 معدنچی محبوس در این معدن نیز قطع امید شده و احتمال می‌رود تعداد کشته‌شدگان این حادثه به 700-800 نفر برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، وقوع انفجار در معدن ذغال سنگ در استان مانیسا در ترکیه و کشته و زخمی شدن شماری از مردم این کشور را تسلیت گفت.

در این بین دولت اسرائیل برای جلب نظر مثبت افکار عمومی در خاورمیانه و به خصوص ترکیه، شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل در پیامی، پیشنهاد کمک همه جانبه برای نجات معدنکاران «سوما» را مطرح کرد و در اقدامی مشابه سازمان امداد و نجات اسرائیل برای نجات ده‌ها کارگر محبوس در اعماق معدن زغال سنگ «سوما» به دولت ترکیه پیشنهاد کمک داد.

بر اساس این خبر، الی بین، رئیس سازمان امداد و نجات که با نام «مگان داوید آدوم» نیز شناخته می‌شود، دربیانیه‌ای اعلام کرد «به محض دریافت مجوز دولت ترکیه، نیروهای امدادی را برای نجات کارگران محبوس، به معدن زغال سوما در استان مانیسا» اعزام خواهد کرد.

– باشگاه های فوتبال «لیورپول»، «چلسی انگلیس» و «شالکه 04»  آلمان امروز با انتشار اطلاعیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به بازماندگان صدها نفر از کارگرانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، تسلیت گفتند. همینطور چهار باشگاه پر هوادار «فنرباغچه»، «گالاتاسرای»، «بشیکتاش» و «ترابوزان اسپور» ترکیه نیز با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این سانحه تمرینات خود را تعطیل کردند. (لینک)
 
در این بین به گزارش پرس تی وی: آمار کشته شدگان حادثه معدن در ترکیه به دویست وهفتاد و چهار نفر رسیده است.

«تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با ابراز نگرانی از افزایش قربانیان این حادثه گفت: آتش سوزی در این معدن همچنان ادامه دارد و اکسیژن همچنان به درون معدن پمپاژ می‌شود. وی افزود: شمار دیگری از کارگران در معدن گرفتار شده‌اند و گروه‌های امداد برای نجات آنان تلاش می‌کنند. (لینک)

یلدیز افزود: تاکنون 124 نفر از قربانیان این حادثه شناسایی و 80 نفر از آنان پس از کالبد شکافی برای دفن به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند.

براساس این گزارش، نتایج کالبد شکافی از 17 نفر از کشته شدگان نشان می‌دهد که آنان به علت استنشاق گازمنوکسید کربن مسموم شده اند و همچنین در خصوص وضعیت امدادرسانی به حادثه دیدگان، گفت: ادامه آتش سوزی و وجود گاز سمّی مونوکسید کربن، کار امداد رسانی را دشوار کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از رویترز، تا بامداد پنجشنبه تعداد افراد نجات یافته به بیش از ۴۵۰ تن رسیده و این در حالی است که دست کم ۱۲۰ نفر هنوز در تونل‌های زیرزمینی محبوس هستند.
 در همین حال رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در بازدید از محل حادثه، وعده داد که تحقیقات مفصلی در این باره صورت گیرد.
 
شبکه تلویزیونی پرس تی وی لحظاتی پیش در خبری فوری و زیرنویس اعلام کرد: بزرگترین اتحادیه کارگری ترکیه امروز پنج شنبه در اعتراض به حادثه ریزش معدن در این کشور اعتصاب می‌کند.
 

گوشه‌ای از صحنه‌های این حادثه را می‌توانید از این ویدئو مشاهده کنید.

گوشه‌ای از صحبت‌های خانواده کارگران در اعتراض از نبود اردوغان در محل (لینک ویدئو)

 

 

پی‌نوشت: طبق اخباری که به دست رسیده صبح امروز (15.5.2014) در حوالی ساعت 1عصر سندیکاهای دیسک، کسک، ترکیش، جامعه مهندسان، دانشجویان و … دست به اعتصابی هماهنگ خواهند زد، اما از صحت این خبر هیچ اطلاعی تا این لحظه در دست نیست.

تذکر: برای دیدن ویدئو و عکس ها وارد لینک زیر شوید و در صورت امکان آن را به اشتراک بگذارید.
http://icdahak.com/2014/05/14/616/
 

آدرس و اسامی صفحات مرتبط با فدراسیون عصر آنارشیسم

Federation of Anarchism Era Social Media Pages



۱- آدرس تماس با ما 
asranarshism@protonmail.com
info@asranarshism.com
۲- عصر آنارشیسم در اینستاگرام
۳- عصر آنارشیسم در تلگرام
۴- عصر آنارشیسم در توئیتر
۵ – فیسبوک عصر آنارشیسم
۶ – فیسبوک بلوک سیاه ایران
۷ – فیسبوک آنارشیستهای همراه روژاوا و باکورAnarchists in solidarity with the Rojava
۸ – فیسبوک دفاع از زندانیان و اعدامیان غیر سیاسی
۹ – فیسبوک کارگران آنارشیست ایران
۱۰- فیسبوک کتابخانه آنارشیستی
۱۱ – فیسبوک آنارشیستهای همراه بلوچستان
۱۲ – فیسبوک هنرمندان آنارشیست
۱۳ – فیسبوک دانشجویان آنارشیست
۱۴ – فیسبوک شاهین شهر پلیتیک
۱۵ – فیسبوک آنتی فاشیست
۱۶- تلگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۷ – اینستاگرام آنارشیستهای اصفهان و شاهین شهر
۱۸- تلگرام آنارشیستهای شیراز
۱۹ – تلگرام ” جوانان آنارشیست ”
۲۰ - تلگرام آنارشیستهای تهران
۲۱ – اینستاگرام جوانان آنارشیست
۲۲ – گروه تلگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۳ –  توییتر اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران - The Anarchists Union of Afghanistan and Iran
۲۴ – فیسبوک اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۵ – اینستاگرام اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۶ – کانال تلگرام خودسازماندهی مطالب گروه اتحاديه آنارشیست‌های افغانستان و ايران
۲۷ – گروه تلگرام خودساماندهی مطالب گروه اتحادیه آنارشیستهای افغانستان و ایران
۲۸– اینستاگرام آنارشیستهای بوکان - ئانارکیستە کانی بۆکان
۲۹- کانال تلگرام کتابخانه شورشی
۳۰- کانال تلگرام ریتم آنارشی
۳۱- تلگرام آنارشیستهای اراک
۳۲- تلگرام قیام مردمی
۳۳- ماستودون عصرآنارشیسم
۳۴- فیسبوک آنارشیست‌های مزار شریف
۳۵- فیسبوک آنارشیست‌های کابل